۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

پارك معماري جين هوآ

چين - جين هوآ -
هفده غرفه درون اين پارك كه در امتداد رودخانه يي وو قرار دارد به يادبود شاعر آي كويينگ اختصصاص يافته است .جين هوآ شهري كوچك با تاريخي قدمت دار است كه در جنوب غربي شانگهاي واقع شده است . اين شهر اقتصادي پر رونق دارد كه بر پايه صنعت ، كشاورزي و صنعت توريسم استوار است. [ ... ] در سال 2002 آي وي وي طراح و متصدي اين پارك از شانزده معمار در سراسر جهان دعوت به عمل آورد تا در اين پارك و بر روي قسمت باريكي از زمين كه به طول 2 كيلومتر در امتداد رودخانه يي وو قرار داشت غرفه اي طراحي كنند . اين پارك به يادبود پدر وي شاعر آي كويينگ كه در جين هوآ متولد شده بود اختصاص داشت .
در باغ هاي چيني نقاط ديد مناظر معين شده است . شخص ناظر از طريق طرح راه ها ، كرديور ها ، پل ها ، تونل ها ، غرفه ها يا برج ها به سمت اين نقاط هدايت مي شوند در عين حال هرگز نمي توان يك باغ چيني را به طور كامل از نقطه مشخصي مشاهده كرد . اين پارك كمابيش شامل بخش هاي مجزا مي باشد و زماني كه تماشاگر به قدم زدن خود در پارك ادامه مي دهد اين بخش ها يكي پس از ديگري آشكار مي شوند او بايد همچنان كه به مسير خود در كوره راه ها ادامه مي دهد در تونل هاي غرق در آب گردش كند تا به غرفه اي برسد كه در آن منظره اي زيبا و جذاب آشكار مي شود . او به درون ساختاري هدايت مي شود كه هيچگاه به طور كامل آشكار نمي شود . اين باغ ها به تدريج و از طريق صحنه ها و مناظر متوالي كه طراحي آن ها به گونه ايست كه يكي پس از ديگري پرده برداري مي شوند قابل تماشا مي باشند .
سالن نمايشگاه بصورت يك بازي پر از شگفتيها ، تونل هاي اكتشاف ، كوره راه ها و جايگاه تماشاگران است . اين سالن كلاه فرنگي در همه قسمت ها كاربر را به درون ميدان و به سمت ساختمان هدايت مي كند .
ساختار ظريف اما محكم رستوران كه از فولاد ، سنگ و بامبو مي باشد نمايانگر تفسيري از فرهنگ غذا خوردن چيني هاست . آيين سنتي رستوران « يعني مشاهده كردن و مشاهده شدن » در اين پروژه مورد تاكييد قرار گرفته است .
سه نوع سرعت غذا خوردن در اين ساختمان ادغام شده است . اين مجموعه شامل فروشگاه هاي سكه اي ( دستگاه هايي براي فروش نوشابه و غيره كه با سكه كار مي كنند ) [ غذاي خياباني يا سريع ] تصويري سه بعدي از ميز غذا و يك رستوران مخصوص وقت گذراني مي باشد .
رستوران 13 از طريق ساختارش كه از فولاد و بامبو است در اين پارك ادغام شده است و پناه گاهي فراهم مي كند . طراحي طبقه همكف آن به گونه اي است كه بدون هيچ مرز مشخصي رستوران را در پارك ادغام مي كند . جزييات بام به نحوه نگرش معماران سنتي چين به عناصر طبيعت بر مي گردد .
كانسپت اين پروژه در راستاي محل تلاقي مهم كتاب و معماري و تاريخ چين گسترش يافته است : در قرن سوم پيش از ميلاد مسيح زماني كه امپراتور آن زمان فرمان سوزاندن تمام دست نوشته هاي كنفوسوسيوسي را صادر كرد يكي از نوادگان فيلسوف معروف كونفوسيوس تعدادي از نوشته هايش را درون يك ديوار پنهان كرد . با توجه به اين مقطع زماني پيوند تاريخ كتاب و ساختمان شكل اين غرفه به گونه اي است كه ديوار هاي مركزي آن به سمت بيرون و به طرف دو تير بازويي نا مساوي كشيده شده اند كه هر كدام درون يك فضاي عمومي براي يادگيري پنهان شده اند .
جناه كوچكتر ايت غرفه با طرحي انتزاعي پرفراژ شده است كه ورودي سرپوشيده اي را تشكيل مي دهد كه به سمت پارك گشوده مي شود . طبقات پلكاني هر جناح فضايي را به وجود مي آورد كه مي تواند به عنوان آمفي تئاتري في البداهه براي بحث هاي ادبي يا خواندن شعر به كار رود.
ورودي اين ساختار كوچك رديفي از ارتباطات بصري ، تصاوير پرسپكتيوي ‌، و زمين هاي مواج را به هم پيوند مي دهد ، كه هر كدام براي درك اين غرفه و چشم انداز اطراف به كار مي روند . همچنان كه تماشاگر به سمت و يا درون اين فضاهاي دو جانبه حركت مي كند ، انحناي اين غرفه آ شكار مي شود . حالت كوچك شده آن به گونه اي است كه به نظر مي رسد ابتدا گسترش و سپس كاهش يافته است . ديوار هاي پرفراژ شده آن ، مونتاژي تغيير پذير از فضاهاي ما بين ، درون و ماوراي اين ساختار كوچك و ناظر را به وجود مي آورد .
اين طرح ، مولتي مديا را در گسترده ترين حالت آن تفسير مي كند و محتواي برنامه پذير آن به منظور مورد خطاب قرار دادن فردي و همچنين گروهي كاربرد مولتي مديا مي باشد . سردر بزرگ شيشه اي اين غرفه كه به سمت كوره راهي باز مي شود ، هم به عنوان ورودي و هم به عنوان پرده تصوير به كار مي رود . در طول نمايش ها ، اشكال منعكس شده روي سردر شيشه اي سمت پارك به عنوان بيلبوردي الكترونيكي عمل مي كنند كه به جلب توجه رهگذران براي ورود مي پردازند .
دو پروژكتور بي نقص به عنوان عناصر تشكيل دهنده فضا عمل مي كنند شكل تنظيم پذير جعبه تيوپي ابتدايي را نا زيبا جلوه مي دهد . فضاي مجازي نور هاي متصاعد شده لحظه توليد فضاي فيزيكي را تشكيل مي دهد . سطح ساده آن به چشم اندازي توپوگرافي شده تبديل مي شود كه با بالشتك هايي براي نشستن تكميل مي شود و مبلمان غير ضروري را كنار مي گذارد . در نتيجه يك فضاي چند كاربردي و چند ظرفيتي هم به عنوان جنبه هاي مختلف به كار گيري مولتي مديا و هم به عنوان فضاي تجمع ، وقت گذراني و استراحت در وسط پارك به كار مي رود كه حوزه ديجيتال را ماوراي حوزه فيزيكي قرار مي دهد .
اين غرفه به عنوان نشانه آغاز كل پارك به شمار مي رود بنابر اين عملكرد اصلي آن بايد اشاره اي به سمت چشم انداز و دورنماي پارك باشد تا محوطه پارك ، ابعاد آن و غرفه هاي درون آن در حد ممكن درك شود ، علاوه بر آن بايد به عنوان نشانه ورود براي تشخيص جهت قابل درك باشد . همچنين مي تواند به عنوان مكاني براي ملاقات تورهاي مختلف و گروه هاي ويژه به كار رود .
شانس دست يابي به منظره اي وسيع تر انگيزه اي كافي است تا رهگذران را به پلكان بام هدايت كند . مسير به خصوص پلكان به گونه اي طراحي گرديده است كه با حالتي وسوسه انگيز رهگذر را به سمت بام هدايت كند و همچنين به عنوان ضميمه اي براي مبلمان ( جهت نشستن ) به كار رود .
اين ساختمان بصورت يك صفحه تا خورده است كه دو سطح دارد و با قرار گرفتن بين شهر و پارك فرهنگي آي كويينگ ، طبيعت اين مكان را منعكس مي كند . سطح شمالي ، كه در جهت شهر است اخبار را به نمايش مي گذارد و سطح جنوبي كه به سمت موزه ، رودخانه و پارك است حالتي متفكرانه دارد و هنر را به معرض نمايش مي گذارد . هفدهمين غرفه تقريبا تكميل شده كه توسط آي وي وي طراحي گرديده است موزه اي كوچك مي باشد كه شامل آثار كوزه گري باستاني چيني است . شكل اين ساختمان برگرفته از شكل ساده خانه هاي محلي با بام دو شيب است .
آي وي وي : « از يك لحاظ نيمي از اين ساختمان بالاي زمين است كه از اين زاويه بخصوص مانند خانه اي معمولي با بام شيبدار به نظر مي رسد . از لحاظ ديگر ، مي توانيم ببينيم كه در واقع نيمي از ساختمان در زير قرار دارد - در بخشي كه ساختمان شش ضلعي است . در واقع راه هاي قسمت جلوي آن هم به صورت شش ضلعي هستند . اين ساختمان يك صفحه بلند ساده است كه با بتن آرمه قالب ريزي شده است . » شكل باريك ساختمان اين قابليت را به آن مي دهد تا بدون مرزي مشخص به چشم انداز پارك بپيوندد . بلندي و پهناي ساختمان به گونه اي دقيق بر پايه شش متر محاسبه شده است تا هم باعث استحكام شش وجه شكل ساختمان اصلي شود و هم اينكه اين اطمينان حاصل شود كه ساختمان بسيار كوچك و يا بسيار بزرگ نمي باشد . اين ساختار كه از بتن تشكيل شده نمايانگر بافت محلي بامبو است .
ترجمه شده از سايت http://www.arcspace.com/

هیچ نظری موجود نیست: