۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

8 آیتم در خانه مدرن

  • با مرور زمان متراژ خانه ها كمتر شده است و به دلیل تغییر سبك زندگی قسمت های جدید و نوظهوری از قبیل سینمای خانگی به جمع قسمت های مختلف داخلی خانه ها پیوسته است، در این مطلب قصد داریم نگاه كوتاهی به برخی از آنها داشته باشیم.
  • 1. آشپزخانه هم چنان سلطان خانه است هیچ گاه قسمت های دیگر خانه نمی توانند محدودیت فضای آشپزخانه را جبران كنند بنابراین به صرف ایجاد فضا های غیر ضروری از فضای آشپزخانه نكاهید بلكه بیشترین بودجه و وقت را صرف آشپزخانه خانه نمایید.
  • 2. تجهیزات و وسایل مناسب برای استفاده بهینه از انرژی تا حد امكان باید از مصالح و مواد قابل بازیافت در خانه استفاده شود هم چنین استفاده از شیشه های دو جداره برای پنجره ها یكی از بایدهاست زیرا می تواند از هدر رفتن انرژی تا حد زیادی جلوگیری كند.
  • 3. اتاق یا فضایی برای كار و مطالعه در دوره ای به سر می بریم كه عصر مطالعه و پیشرفت با سرعت نور است، بنابراین هرگز محیط خانه خود را از وجود فضایی برای مطالعه و كار در خانه محروم نسازید و بدانید كه وجود چنین فضایی در خانه مانند فضای غذاخوری لازم و ضروری است. بنابراین در دكوراسیون خانه خود اتاقی را برای كار و مطالعه آماده سازید و یا اگر خانه شما دارای محدودیت در فضا است قسمتی از فضای اتاق خواب یا حتی اتاق نشیمن یا اتاق غذاخوری را به این فضا اختصاص دهید.
  • 4. گوشه ای دنج برای رسیدن به آرامش در زندگی ماشینی و پرمشغله امروزی كه آلودگی صوتی آزار دهنده است، حتما باید در دكوراسیون داخلی فضای كوچكی را برای رسیدن به آرامش تدارك ببینیم. این فضا می تواند گوشه از اتاق نشیمن كنار شومینه باشد و یا هر فضای دیگری كه فكر می كنید مناسب است. شما می توانید این فضا را با نورپردازی بسیار ملایم و قرار دادن یك یا دو مبل راحتی تكنفره و یك میز كوچك برای قرار دادن فنجان قهوه یا چای مهیا سازید.
  • 5. فضای نشیمن در بیرون از ساختمانامروزه ایجاد فضاهای نشیمن یا حتی آشپزی بیرون از خانه در حیاط بسیار رواج یافته و از طرفداران زیادی برخوردار است. این كار ایده بسیار خوبی است. توصیه می كنیم اگر ایوان مناسب و خوبی دارید آن را برای گذراندن اوقاتی شاد و آرام كنار اعضای خانواده خود مهیا سازید و در صورت نبود ایوان می توانید حتی در حیاط آپارتمانی خود با توافق همسایگان آلاچیقی را تدارك ببینید تا همه بتوانند طبق زمان بندی از فضای حیاط استفاده كنند و ساعاتی را در آن بسر ببرند.
  • 6. پاركینگ حتی اگر اتومبیل ندارید سعی كنید هرگز خانه ای كه پاركینگ ندارد را خریداری یا اجاره نكنید، زیرا احتمال اینكه در آینده به دردسر بیافتید زیاد است. به هر حال ممكن است پس از مدتی صاحب اتومبیل شوید و یا مهمانی داشته باشید كه اتومبیل داشته باشد و بخواهد شب را در خانه شما بگذراند. بنابراین وجود پاركینگ می تواند آرامش شما را به همراه داشته باشد.
  • 7. یك فضای سبز زیبا و فضای بازی در حیاطوجود یك باغچه سرسبز و زیبا هرچقدر هم كه كوچك باشد می تواند روح و زندگی را به خانه شما ببخشد و سبب طراوت و شادابی شما گردد، بنابراین وجود ان در هر خانه ای الزامی است. هم چنین اگر فضای كافی در حیاط وجود دارد توصیه می كنیم فضایی مختصر و مفید برای بازی كودكان با تعدادی وسیله بازی تدارك ببینید تا مجبور نباشید در این ترافیك و شلوغی فرزند خود را مدام به پارك ببرید.
  • 8. استفاده از سنگ یا آجر برای نمابهتر است برای نماسازی خانه از انواع سنگ ها یا آجر ها استفاده شود زیرا این مصالح ذاتا طبیعی هستند و از این رو جزو مصالح سبز و دوستدار طبیعت محسوب می شوند كه علاوه بر زیبایی دوستدار محیط زیست نیز خواهند بود و می توانند روی سلامت زندگی شما تاثیر زیادی داشته باشند.

۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

روزگار ما

  • روزگار ما روزگار غریبه هایی است
  • در ورای مرزهای آشنا
  • روزگار سرسختی یک سنگ با قامت شکننده یک پنجره
  • روزگار تن دادن به پذیرش فروریختن دیگری
  • روزگار ما شاید هرگز زایش یک نگاه نامأنوس را انتظار نکشد
  • روزگاری که غریبه مردی دیر آشنا سر در گروی تجربه ای کوتاه گذارد
  • روزگار ما روزگار خوش مؤمنان به ایمان است...

۱۳۸۹ آبان ۲, یکشنبه

خاموشی

  • از چه رو فردایی بهتر را انتظار میکشی خورشید دیر زمانیست که طلوع کردن را از یاد برده است از رخنه‌های دیوار زمان گذشته را نفس بکش و تلألو خاطره‌ها را قابی‌ بگیر زرین نگاه کن که من و تو نیازمند یک نگاهیم به همه آن‌ چیزی که تاریخ ما شدن را رقم زده گذشت نتوان کرد کشتن چراغ را چه که خاموشی آغاز تنهایی است و تنهایی آغاز دردناک سرگردانی

۱۳۸۹ مهر ۲۷, سه‌شنبه

عشق ناپیدا

به من زل نزن...
می ترسم اندوهم را ببینی...
چرا که چشمهایم بازترین پنجره هایند...
برای"لو"دادن
می ترسم_نام مهربانت_را در ترنج چشمهایم بخوانی...
آن وقت سخت است
از تو باختن!
پی نوشت:چرا نه کاملا می مونه ...نه کاملا میره!

    ۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

    فضای داخلی و نحوه تقسیم بندی پلان ها

    • توجه به فضای داخلی و نحوه تقسیم بندی پلان ها، نقش مهمی را در ساختار معماری یک بنا بر عهده دارد. طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکرد های مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل مابین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند.از طرف دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد. میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را با می توان با راهکارهای مناسب تشدید یا تضعیف کرد. هر کدام از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی خاصی هستند که پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی اولویت قرار می گیرد، از این رو نگرشی علمی و راسیونال در کنار خلاقیت های هنری مطرح شده و یکی از مسائل مهم در این زمینه ایجاد تعامل و هماهنگی بین آنها است. امروزه مبحث طراحی و دکوراسیون داخلی، اهمیتی خاص یافته و حتی به عنوان رشته ای مجزا تدریس می شود. الگوهای و ایده های مختلفی اعم از مدرن و کلاسیک، توسط طراحان این رشته به کار گرفته می شود و از محدودیت های معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و می توان به ایده های بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونه ای میان گستره ای، موضوع فعالیت رشته های مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار گرفته میگیرد. پیشرفت تکنولوژی به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آوردهاست؛ بهانه ای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جز لاینفک فضاهایمعماری بر می شمارد. معماری داخلی و توجه به جزئیات وتزئینات بعد از چندین دهه سکوت و فراموشی، رویکردی دوباره پیدا کرده وجالب تر اینکه سعی می کند نمود هایی از معماری گذشته را در تلفیقی باالگوهای مدرن بیان کند؛ مساله ای که سال ها است در معماری مورد بحث و جدلقرار گرفته و تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.معماری گذشته ما سرشار است از ظرافتها و ریزه کاری هایی که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته است.تزئینات و کاشیکاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنارکالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کنند و هم اکنون نیز ارزش فضاییخویش را حفظ کرده استامروزه با افزایش روز افزون جمعیتشهری و قیمت زمین ، ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون به صرفهتر شده است . بیشتر ما حداقل یک بار زندگی در محیط بسته آپارتمانی راتجربه کرده ایم و از معایب و مشکلات آپارتمان نشینی آگاهیم. یکی از عمده معایبی که بیشتر مردماز آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضای آپارتمان است . ما با استفادهاز چندین نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم این فضای مرده رازنده تر و آپارتمان خود را دلباز تر نماییم .
    • 1. انتخاب رنگ دیوارهاانتخاب رنگ مناسب برای فضایآپارتمانی بخصوص آپارتمانهای با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظردرخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب ، انتخاب رنگهای روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است . اصولا" رنگهای روشن باعث می شوند که فضا بزرگتر بنظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر بنظر می آید. یکی از رنگهای مناسب آپارتمان رنگ استخوانی روشن است ، که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگهای وسایل منزل همنشینی دارد و کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید.جهت ایجادتنوع در رنگ میتوانید در قسمت دیوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگی با رنگهای متنوع استفاده نمایید.
    • 2. انتخاب کفپوش جهت پوشش کف آپارتمان از مصالحگوناگونی میتوان بهره گرفت .( از جمله سرامیک ها ، پارکتهای طرح چوب ،موکت و ...) اگر قصد تعویض کفپوش ساختمان را داشته باشید ، در صورت استفاده از سرامیک می بایست در انتخاب رنگ آن دقت زیادی شود، زیرا استفاده از رنگهای تیره در کف ، فضا را فشرده تر نشان میدهد . معمولا استفاده ازرنگ های بسیار روشن مثل سفید نیز معایبی به همراه دارند ، یکی از معایب آن یکدست شدن فضا است که جهت برطرف کردن یک دستی آن می توان از یک قالیچه درزیر میز مبل استفاده کرد. یا اینکه در میان سرامیک ها طرح هایی با رنگهای متفاوت را بکار گرفت.در صورت استفاده از پارکت نیز می بایست نکات گفته شده را رعایت نمود و رنگهای روشن طرح چوب را انتخاب کرد.
    • 3. انتخاب مبلمان و نحوه قرار گیری
    • انتخاب رنگ مبل اختیاری است امااستفاده از رنگهایی مثل کرم روشن و یا حتی سفید به زنده تر کردن فضا کمک بیشتری می نماید و فضا بزرگتر به نظر می آید. در مورد انتخاب طرح مبل بهتراست حتی المقدور مبل هایی با اشکال هندسی صلب و یا بدون منحنی انتخاب شود.در مورد نحوه چیدمان آن بهتر است مبلها را تقریبا" چسبیده به دیوار هاقرار داد علت انتخاب شکل بدون منحنی نیز این است که مبلها در کنار دیوارصاف ترکیب مناسبتری را ایجاد نمایند. حتی المقدور سعی کنید وسایل خانه رانزدیک به دیوارها قرار دهید تا از هدر رفتن کوچکترین فضاها نیز جلوگیریشود. اگر در جلوی پنجره ها از پرده های پارچه ای استفاده می کنید بهتر استرنگ آنها نیز روشن انتخاب شود
    • 4. نورپردازی نور نیز نقش مهمی را در زنده کرد فضا به عهده دارد . استفاده از نور مناسب و یکنواخت در آپارتمان خفگی محیطرا از بین می برد ، البته استفاده از نور طبیعی بسیار مناسبتر است . درصورت ضعیف بودن نور طبیعی کمبود آن را با بکارگیری نور مصنوعی جبراننمایید. حتی المقدور از پرده های عمودی یا کرکره ای استفاده نکنید ، زیرااز ورود نور خورشید به داخل تا میزان زیادی جلوگیری می نمایند. پرده های پارچه ای یا توری بهترین انتخاب برای پنجره های آپارتمان محسوب میشوند.زیرا نور را به خوبی از خود عبور می دهند.استفاده از نور پردازی موضعی برروی قاب ها و ... نیز باعث تحرک و ایجاد حرکت در فضا میشود.
    • 5. استفاده از طبیعت در ساختمانهای حیاط دار کمبود طبیعت بوسیله ایجاد باغچه در کناره های حیاط جبران میشود . اما برای جبران آن درآپارتمان میتوان از گلدانهای کوچک که در گوشه های فضا قرار می گیرنداستفاده کرد . سعی کنید گلدانها را در کنار پنجره ها و یا تا جایی کهامکان دارد در کنج دیو ارها قرار دهید ، زیرا معمولا" گوشه دیوار ها بدون استفاده می مانند.در مورد استفاده از طبیعت در طراحی داخلی سبک فنگ شویی در سراسر دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد که شما میتوانید برای داشتن اطلاعات بیشتری به سایت جامعه مجازی فنگ شویی ایران که همکاری نزدیکی با سایت خانه طراحی دارد مرجعه کرده و اطلاعات بسیار خوبی را ببینید .در نتیجه سعی کنید تا جایی که امکان دارد از رنگهای روشن در طراحی داخلی آپارتمان استفاده کنید . شاید این سئوال برایتان پیش آید که بکارگیری این همه رنگ روشن فضا را یکنواخت و سردنمی کند؟ در جواب باید بگویم این هنر شماست که با استفاده از قابها ووسایل تزیینی کوچک با رنگ بندی متنوع فضا را جذاب تر نماییدتاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها،حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر كالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به كارگیری این عناصر، در راستای آنبوده تا از جذابیت فُرم كاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.به نظر می رسد طراحی داخلی درایران، از یك سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دكوراسیون و ابعاد دراماتیك و تزئینی فضاهاتقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است كه همزمان میبایست سویه های زیباشناختی و عملكردی را سامان دهد. طراحی داخلی یك ساختمان، داستانی است كه شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا،چگونگی آن و ویژگی های فضایی كه انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی كننده اصولی باشد كه در ادامه ۷ اصل از آنها را می خوانید:
    • ۱ - نور را دریاب: نور عنصری است كه با آن دیدن اشیاممكن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی دریك فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یك فضا آنفضا را خوشامد و چشم نواز كند. نورپردازی در كنار ابعاد زیباشناختی، بعدعملكردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یك فضای داخلی می تواند حس محدودبودن یا ابهام و هراس را بر طرف كند. نور مناسب یك اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی كند. به كمك نورپردازی می توان یك فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل كرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری كم ولتاژ هستند.
    • ۲ - فرم را بشناس: فرم، توده فیزیكی یك شیء است كه سهبعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود،در حالی كه فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشكیل می دهد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است. دسترسی ها و سیركولاسیون مهمترین این عوامل هستند. هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یك بنا است با اینحال نمود بیرون و درون می تواند یك شكل نباشد.
    • ۳ - فضا را احساس كن: فضا را محدوده در دسترس كاربران دانسته اند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن بامحیط، مهم است. مسأله ای كه در رابطه با فضا مطرح می شود، رعایت ابعادانسانی در طراحی داخلی است. از قرن ها پیش رویكرد عمده فیلسوفان و معمارانبه عنصر فضا، برجسته بوده است. در طی سال های اخیر هم ارتباط بین ابعادانسانی با فضاهای داخلی به یكی از فاكتورهای مهم طراحی بدل شده كه از آن تحت عنوان ارگونومی یا كار پژوهی در دید كلی و اندام سنجی (Anthropometry)در دید جزئی، یاد می شود. در طراحی داخلی می بایست رابطه درسـت انسان بافضا تعریـف شود و ابعاد بدن انسان ها برای سهولت دسترسی های فضایی مد نظرقرار گیرد.
    • 4 - بافت را لمس كن: بافـت مشخصـه ای از یك شیء اسـت كه با لمس كـردن یا دیدن به چشـم می آید. بافت می تواند نرم یا خشن، كشیده یابرجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملكرد هر فضا تغییر می كند. چه بسا طراحی داخلی یك خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یك سینما چنین سطوحی را برنتابد.
    • ۵ - شكل را بیازمای: شكل، خط بیرونی یك شیء را تشكیل میدهد. در معماری معمولاً شكل و فرم را با هم اشتباه می گیرند. شكل یا صورت معادله كلمه Shape فرنگی است؛ در حالی كه فرم املای فارسی همان Form است.معمولاً شكل ها یا طبیعی هستند یا غیـرقابل مشاهـده یا هندسی. در تركیب بندی یك فضا شكل اشیـا عامل تعیین كننده ای است. طراحان داخلی به كمك این عامل می توانند تركیبات بصری گوناگونی پدید آورند.
    • 6 - رنگ را در هم بیامیز: در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تأثیر قرار داده و روی فرم تأكید می كند، ضمن آنكه رنگ، حس مقیاس را هم موجب می شود. كاربرد رنگ هم، از یك فضای داخلی به فضای دیگر فرق می كند و در كاربرد رنگ، توجه به خصلت های روانی آدمیان ضرورت تام دارد.
    • ۷ - حجم را بشناس:حجم عنصر مهم طراحی داخلی است. درمعماری سنتی ایران، شاهد فضاهای پر و خالی احجام معماری هستیم. مقرنس ها وگوشواره ها خود بخشی از احجام خالی هستند. در این معماری مسایل حجمی اهمیتزیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درك می كنیم. این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم كلی بناست. در معماری مدرن، معمار به انتزاع و جدایی پوسته یا حجم بنا از درون آن می اندیشد و این جاست كه دیوارها و سقف ها، فضایی تاكیدی ایجاد می كنند و خود را از قید و بندهای فضای داخل رها می كنند. این جا طراحی داخلی به مثابه یك سامان یا روش معمارانه مطرح می شود .
    • منبع : homedesign.ir

    ۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

    واستو

    واستو برگرفته از متون باستاني کشور هند است که با ميانجي قرار دادن جهت‌ها و عناصر طبيعي، سعي دارد به خلق طبيعت در محيط زندگي بپردازد و سبك زندگي انسان را دگرگون كند. نگرش به طبيعت و يکي شدن با آهنگ طبيعت از پايه‌اي‌ترين ديدگاه‌هاي شرقيان است. اين‌گونه نگرش به معماري، در تمام سبک‌هاي معماري شرقي مانند باغ‌ها و مساجد ايراني، پرستشگاه‌هاي زرتشتيان و هنديان و پرديس‌هاي ذن در شرق دور به‌چشم مي‌خورد. شاهين مقرب، معمار براين باور است كه از طريق واستو مي‌توان اساس يك شهر، مدرسه، خانه و هر ساختمان ديگر را به‌گونه‌اي بنيان گذاشت كه انسان‌ها در آن، احساس آرامش كنند؛ به‌عبارتي واستو با طبيعت و جسم و روح انسان‌ها هماهنگ است. مقرب كه رمز و راز واستو و معماري ودايي را در هند آموخته، به اين فكر مي‌كند كه از طريق واستو مي‌توان، شهري سالم‌تر و آرام‌تر داشت.يعني مي‌توان خانه را جوري طراحي كرد كه اهل آن، يكديگر را بيشتر دوست داشته باشند يا بيمارستاني ساخت كه بيماران زودتر شفا يابند. به باور او واستو از ادبيات و موسيقي و اسطوره تاثير گرفته و بر آنها موثر بوده است. مقرب، معماري ايراني را از هزاران سال پيش تاكنون، معماري ديكتاتورزده مي‌داند و مي‌گويد: اگر به ساختمان‌هايي كه به‌ويژه در يزد و كرمان ساخته شده نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم كه فضاي داخلي اين بناها برخلاف ظاهر ساده ‌شان، پر از تزيينات زيباست. از سوي ديگر با دقت در ابعاد درها و فضاهايي كه در ديوار خانه‌ها براي قراردادن اوستا و پس از آن اشياي قديمي تعبيه مي‌شد، مي‌توان دريافت كه ايرانيان در برهه‌اي طولاني از زمان احساس امنيت نمي‌كرده‌اند و اين ناامني، موجب شده كه هنوز هم به دنبال پنجره‌هاي دوجداره و آويختن پرده‌هاي ضخيم باشند. به‌گونه‌اي كه كسي از بيرون آنها را نبيند اما خود قادر به ديدن ديگران باشند.

    ریچارد مایر

    ریچارد مایر را همه می شناسند , نه چهره ی او را , که معماری سفید او را . با ورق زدن گذاری کتاب های معماری هم می شود مایر را شناخت . آثاری که از میان گونه گونی برداشت های ذهنی معماران به سهولت قابل شناخت است , همان پوسته های آشنایی که در درون فضا , فرم های تندیس گون آفریده و درون فرم به فضا عمق می بخشد. برای شناخت درست مایر اما, باید او را از میان کارهایش و از ابتدای فعالیتش, مورد بازبینی قرار داد, یعنی از زمانی که همراه با چهار همکار دیگر به "پنج معمار نیویورکی " معروف شدند و به قول آرتور درکسلر مدرسه ی معماری نیویورک را شکل دادند. پنج معمار نیویورک را متاثر از کارهای لوکوربوزیه در دهه های بیست و سی میلادی می دانند. آنان با دنبال کردن اصول معماری مدرن, نوعی کمینه گرایی آنتی- بورژوازی را ارایه دادند که کنت فرامپتون آن را پلاستیکی و پست – کوربوزیه نام می نهد. به لحاظ تاریخی کار این پنج معمار را ادامه ی معماری گروپیوس و بروئر و پیش از آنان ریچارد نیوترا دانسته اند اما شاید بهتر باشد اعتبار این ادعا را به نقل قولی از خود مایر واگذاشت: " همه ما به نحوی تحت تاثیر لوکوربوزیه, رایت, آلتو و میس وندر رو هستم, اما نه کمتر از برامانته و برومینی و برنینی. معماری یک سنت است, یک تسلسل مدت دار. ما چه آن را غنی سازیم چه ضعیف, باز هم به گذشته وصلیم. ما در حال تکامل ". مایر زمانی خود را مدرن گرای متاخر کلاسیک می خواند اما همچنان مانند لوکوربوزیه اصرار بر استفاده از سطوح بتنی داشته (و گاهی اوقات ظاهرا بتنی) و این حس را با به کار گیری فرم های تزیینی شاد و ایجاد فضاهایی با ارتفاع های مضاعف ادامه می دهد. ریچارد مایر جوان ترین معماری است که در سن چهل و نه سالگی جایزه ی پریتزکر را به خود اختصاص داد و از معدود معمارانی بوده است که کارهایش توانسته الهام بخش چند نسل متوالی از معماران جهان باشد, زنجیره ای که تا زمان حال نیز تداوم داشته است

    ۱۳۸۹ مهر ۱۱, یکشنبه

    52 سالگی تلویزیون

    با آغاز به كار تلويزيون در يازدهم مهرماه 1337 ، 52 سال از تاسيس اين رسانه در ايران مي‌گذرد و امروز در هر خانه‌اي كه چشم مي‌گردانيم، گوشه‌اي از آن را تلويزيون اشغال كرده است و گزافه نگفته‌ايم كه اين جعبه‌ي جادويي هم‌چنان جزو ضروري‌ترين وسايل خانگي به شمار مي‌آيد. حدود نيم قرن از پيدايش تلويزيون در ايران مي‌گذرد و امروز اين جعبه جادويي هم‌چنان يكي از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين رسانه‌هاي ارتباط جمعي در جهان به حساب مي‌آيد فکر راه‌اندازي تلويزيون در ايران، به سال 1335 برمي‌گردد. نخستين بار در سال 1335 فردي به نام کازروني، پيشنهاد تأسيس تلويزيون را داد که رد شد. در سال 1337، مجلس وقت قانوني تصويب کرد که دولت با نظارت وزارت پست و تلگراف، مي‌تواند فرستنده‌هايي در تهران نصب کند که اين فرستنده‌ها در 11 مهرماه 1337 در ساعت پنج بعد از ظهر افتتاح و تلويزيون در ايران تأسيس شد. پخش برنامه‌ها به صورت زنده از ساعت 18 تا 22 انجام مي‌گرفت. پس از اين تاريخ، در سال 1342 دولت وقت تصميم به راه اندازي تلويزيون دولتي گرفت و رسما با فرانسوي‌ها قرارداد بست که تلويزيون را در ايران راه‌اندازي کنند. سرانجام در تاريخ 29 اسفندماه سال 1345، تلويزيون ملي افتتاح شد. سيماي جمهوري اسلامي ايران در دهه 80 و با گذشت نيم قرن، با بيش از ده‌ها شبكه سراسري و برون‌مرزي در كنار ده‌ها تلويزيون محلي، درصدد رفع نياز رسانه‌يي مخاطبان خود در هر گروه سني و با هر تحصيلات برآمده است كه اين روزها بايد از پس رقيب‌هاي ماهواره‌يي خود نيز برآيد. نگاهي به شبكه‌هاي سراسري: «شبكه اول سيما» با نام نهادن «شبكه ملي» بر خود سعي دارد با قايل شدن وظيفه‌اي خطيرتر نسبت به ساير شبكه‌ها براي خود منعكس‌كننده هويت ملي و خواسته‌هاي مردم باشد. «شبكه دوم سيما» مدتهاست كه تلاش مي كند به عنوان شبكه كودك نزديك شود. «شبكه سه سيما: شبكه جوان» نيز براي طرح، بررسي و پاسخگويي به نيازهاي اجتماعي، فرهنگي و ورزشي گروه سني جوان كشور با رويكرد اطلاع‌رساني، آموزشي، سرگرمي و تفريح به تهيه و پخش برنامه‌ در قالب‌هاي مختلف و به صورت سراسري مي‌پردازد. در فروردين 1375 شبكه چهار سيما با شعار «شبكه چهار، شبكه علمي» بر اساس تصميمات اتخاذشده در سازمان صدا و سيما نسبت به مخاطبان خاص راه‌اندازي شد، اهدافي چون گسترش روحيه دانش‌دوستي، تفكر، مطالعه، پژوهش، گسترش نگاه ديني به علم، گسترش دين‌باوري در مخاطبان، با هفت گروه برنامه‌ساز در اين شبكه دنبال مي‌شود. شبكه تهران نيز كه در زمره‌ي شبكه‌هاي محلي سيما قرار مي‌گيرد، با پوشش قرار دادن استان تهران برنامه‌هايي را با موضوعات اجتماعي، فرهنگي، ديني و سياسي تهيه و پخش مي‌كند. «شبكه قرآن» به عنوان نخستين شبكه تلويزيوني قرآني در جهان اسلام در سال 1378 آغاز به كار كرد. اين شبكه تلاش مي‌كند برنامه‌هايي با موضوعات قرآني توليد و پخش كند. شبكه جام‌ جم نيز با سه شبكه جهاني، سعي دارد ايرانيان مقيم قاره‌هاي اروپا، آمريكا، آسيا و اقيانوسيه را هرچه بهتر و بيشتر در جريان اخبار داخلي كشور قرار داده و با فرهنگ و مذهب ايراني و اسلامي آشنا كند. شبكه آموزش با شعار «شبكه آموزش، شبكه فرصت‌هاي برابر آموزشي» به منظور توسعه و بهبود كيفيت آموزش‌هاي مختلف از طريق امكان دسترسي جامعه به آموزش‌هاي عمومي و فني‌ و حرفه‌يي و ترويجي و آموزش‌هاي عالي تاسيس شده است. اين شبكه گامي در راه تكميل شبكه‌هاي تلويزيوني و پاسخ‌هاي تخصصي به نيازهاي متنوع مخاطبان اين رسانه محسوب مي‌شود. «شبكه پيام» نيز رسانه‌اي تازه در عرصه اطلاع‌رساني به شمار مي‌آيد كه به بيننده امكان مي‌دهد اطلاعات نوشتاري را روي گيرنده تلويزيون دريافت كند. در اين شبكه سعي بر اين است تا زمينه‌اي فراهم شود كه مطالب، شامل اخبار، نيازمندي‌ها، مطالب متنوع ورزشي، اقتصادي، علمي، ادبي و تازه‌هاي كتاب به مخاطب منتقل شود. شبكه خبر سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز كه اين روزها براي ايرانيان خارج از كشور نيز قابل دريافت است با هدف اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي در دوم آبان ماه سال 78 به صورت آزمايشي فعاليت رسانه‌يي خود را آغاز كرد و پس از يك ماه فعاليت آزمايشي در راستاي تحقق اهداف و سياستهاي تعيين شده رسما به ادامه فعاليت پرداخت.