۱۳۹۱ خرداد ۲۱, یکشنبه

حداقل ارتفاع الزامی و غیر سرگیر فضاھا

الف) فضاھای سکونت باید حداقل ٢۴٠ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد.این حداقل باید در تمام سطح الزامی رعایت شود.
ب) فضاھای اشتغال باید حداقل ٢۴٠ سانتیمتر ارتفاع آزاد از کف تا سقف داشته باشند.اما فضاھائی که برای مدت طولانی در آنھا توقف نمیشود، مانند انباری، محل توقف خودرو، گارا ژ خصوصی واتاق تأسیسات، با حداقل ارتفاع الزامی ٢١۵ سانتیمتر مستثنی ھستند.
ج) در تصرف ھای آموزشی /تربیتی، تجمعی و دیگر فضاھائی که برای تعداد بی ش از ٢٠نفر پی ش بینی میشود، ارتفاع فضا نباید از ٢٧٠ سانتیمتر کمتر باشد.
د) ارتفاع حداقل حمام، دستشوئی و مستراح در تصرف مسکونی در ٨٠ درصد از سطح الزامی باید ٢١۵ سانتیمتر باشد.درسقف شیب دار، ارتفاع کوتاه ترین قسمت نباید از ٢٠٠ سانتیمتر کمتر باشد.
ه) به ھنگام تغییر کاربری یا تعمیر اساسی، در ساختمان ھای موجود، ارتفاع اتاق ھای قابل سکونت و قابل اشتغال می تواند با تقلیل حداکثر یک بیستم ارتفاع مجاز سقف، پذیرفته شود.
و) حداقل ارتفاع آزاد زیر چارچوب درھا، تیرھا، لوله ھا وکانالھا و دیگر عناصر سازهای در فضاھای قابل سکونت و اشتغال که از زیر آنھا عبور صورت می گیرد، نباید از ٢٠۵ سانتیمتر کمتر باشد.رعایت این حداقل ارتفاع آزاد در پله ھا و پاگردھا نیز الزامی است و بصورت قائم اندازه گیری میشود.
استثناء: حداقل ارتفاع درب ورودی پارکینگ در ساختمان به شرط وجود ورودی مجزا برای خروج اشخاص به میزان ١٨٠ سانتیمتر مجاز است.

هیچ نظری موجود نیست: