۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۶, پنجشنبه

سرنوشت تندیس 35 ساله فرودگاه شیراز


امروزه و همگام با پیشرفت مدرنیته در سطح شهرها،مجسمه ها و تندیس ها جای خودشان را در سطح کلان شهرها و میادین به خوبی باز کرده اند و هر کدام بنا به محل نصب و اندیشه های والای صاحب اثر حرف و حدیثی را برای عنوان کردن دارند.
یکی از تندیس هایی که مدت های طولانی خوش آمد گوی مسافران شیراز در میدان اصلی فرودگاه این کلان شهر
بود،چندی است به سرنوشتی نا معلوم دچار شده است.
شنیده ها حاکی از آن است که به دلیل فضاسازی جدید فرودگاه شیراز،این تندیس که به مدت 35 سال در میدان جلوی فرودگاه نصب بود از این میدان حذف شده است.
در همین راستا به سراغ علی اصغر تجویدی-هنرمند پیشکسوت نگارگر و مجسمه ساز شیرازی  که سازنده ی این اثر شاخص است ،رفتیم.
تجویدی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه قدمت و پیشینه ی این تندیس به چه زمانی بر می گردد گفت:این تندیس در سال 1356 بنا به پیشنهاد و سفارش شهردار وقت شیرازبرای میدان روبه روی فرودگاه ساخته شد که تا سال گذشته در این میدان نصب بود اما متاسفانه به دلیل فضا سازی پیرامون فرودگاه بدون کوچکترین اطلاع سازنده این اثر را حذف کردند و تا کنون هیچ اطلاعی از شرایط نگهداری آن در دست نیست.
مراحل ساخت این تندیس به چه صورت بوده و بیانگر چه موضوعی است:
تجویدی:این اثر با بهره گیری و به کار گیری واژه های نگارش پارسی(ه،ی،د،ن و......)ساخته شده و با استفاده از تایپو گرافی تلاش شده است که ترکیبی موزون و خوشایند و در عین حال مدرن را به نمایش بگذارد.
این تندیس به مدت 35 سال در معرض دید عموم مردم شیراز و مسافران ورودی به شیراز از شهرها و کشورهای مختلف بوده است و در سال 1356 به جز هزینه مصالح آن،40 هزار تومان دستمزد بابت آن به من پرداخت شد.
حذف این اثر هنری بی مهری به هنرمندان تجسمی است و حذف آثار هنری بدون اطلاع خالق و توجه به ارزش هنری آنها بی حرمتی به هنرمندان است.
آیا شما دلیل دیگری را جز فضاسازی محوطه فرودگاه برای حذف این اثر در نظر دارید:
این اثر ممکن است به جز فضاسازی فرودگاه به دلیل برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسانه هنری حذف شده باشد،مردم شیراز
که دیدگاهشان با بزرگترین آثار معماری جهان همچون تخت جمشید آشناست،خود بهترین داور در تشخیص آثار هنری از غیر هنری است و نباید به اظهارات و دیدگاه آنها بی اعتنا بود.
این در حالی است که مدیر کل فرودگاههای فارس با تایید خبر برداشتن این تندیس به خبرنگار ما گفت:این تندیس با توجه به طرح فضا سازی فرودگاه بین المللی شیراز از میدان فرودگاه برداشته شده است.
حمید رضا سیدی در ادامه افزود:با توجه به قدمت این اثر،سندی برای شناسایی سازنده آن وجود نداشت،اما اکنون به دلیل شناسایی صاحب اثر با هماهنگی های لازم این تندیس با متریال جدید توسط این هنرمند بازسازی خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد:این تندیس ویران نشده است اما با توجه به قدیمی بودن و عدم استحکام مصالح آن اندکی اسیب دیده است.
نازنین رزم آهنگ/شیراز

هیچ نظری موجود نیست: